AMC-Rajset 2015 i Dalby stenbrott.
Vi valde bryta efter hela första sträckan på grund av att vi tappade 4:ans och 5:ans växel.
Vi ville eliminera skadorna till liten omfattning som möjligt. Vi avslutade dagen på AMC rajset
Som åskådare. Väl hemma i garaget står forden uppallad på pallbockar och växellådan är nermonterad. Efter att isärplockat växellådan i delar konstaterades det att dogringen för 4:ans och 5:ans växel har exploderat och havererat ett antal delar i växellådan.
Efter kontakt med Barasing och Maktrak i England har nya delar för renovering av växellådan beställts med cirka 2 veckors leveranstid ifrån England. Vi passar på att sänka utväxlingen med dropgear till ett steg ner. Vi återkommer med ny bulletin längre fram.
Vi gratulerar Simon och Sune Vallentin, Hamo i en Mitsubishi EVO 8 till segern.
C4 SPECIALEN KRISTIANSTADS MK
Förra helgens tävling fick oss att jobba en del extra här i veckan. 1st fälg hade kraftiga skador och fick svetsas och riktas efter 3 varv med punktering. Men nu är den ok igen. Det gick ett surr i depån att vi fått bra fart på vår Ford Escort Cosworth då vi öppnade i första sträckan i Örkelljunga med 4 sekunders ledning.
Vi fick starta med nummer 1 på vår bil. Kan det hjälpa oss? Efter 2 varv på banan blev vi stoppade av funktionärer som försökte att flytta på en svart Escort som hade kilat sig fast mellan 2st stora betongelement vi fick vänta till bilen blev bärgad. Marken var full av olja och vatten och banan fick oljesaneras efter en stund var banan klar igen och vi kunde köra igen, vi tog oss in mål.
Efter en diskussion med tävlingsledningen beslutades att 2st bilar stoppats av denna kollision så vi fick köra om banan.
Nu fick vi 3 hela varv och det räckte till 4:e tid., Rolf Grybb var snabbast.
Inför det andra heatet hade vi full focus på att hitta lite bättre flyt i körningen och vi putsade tiden med 2 sekunder. De övriga tävlande gjorde också bättre tider och nu var det den gröna Mitsubishin
Med Tommy Nilsson som förare. Vi behövde passera för att hålla spänningen vid liv i DM-serien för
4WD rallybilar Han ledde med 2,2 sekunder. Bilen kollades och endast 10 liter raketbränsle behövdes för den avslutade tredje rundan.
Starten gick bra och vi fick till ett bra åk alla tre varven med en förbättring av tiden på 2 sekunder.Skulle detta räcka, Spänningen var olidlig!
Min kartläsare Anders rusar till sekretariatet och ler när han kommer tillbaka och berättar att vi var klass vinnare med 0,4 sekunder tillgodo. Totalsegern gick även denna gång till Mats Lundahl med sin BMW M3 och på 2:a plats blev Rolf Grybb sen kom Jonny Pedersen-DK på tredje plats med sin BMW M3.
Vi slutade totalt 4:a endast 5,1 sekunder efter på totalt 18km.
Nu vässar vi klorna och ger konkurrenterna en match i Dalby och AMC rajset söndagen den 6/9.
Där vi kör 3×10 km och asfalt med 10 % grus i gamla stenbrottet i Dalby.
Örkelljunga SMK – Skyttesvängen 2015-08-16
Nu var vi åter tillbaka i rallysvängen. Den smala cykelstigen skulle nu köras på andra hållet i år. Den nya banan blev avkortad något på grund av ombyggnad av parkeringsområdet.
Men vi fick köra 4 varv denna gången istället. Efter uppvärmning transmision-bromsar och lite värme i däcken stod vi snart på startlinjen igen på denna fina söndags förmiddag.
Körningen gick bra hela 1:a varvet och snart hade vi hela banan inprogrammerad med rätt växlar och bromspunkter inför varje hinder, chikaner och vägbyten.
Banan kantades med stora entreprenaddäck som vi tuschade till någon gång under åket för vi hade stort svart gummiskrap på höger dörr o tröskelsida. Allt funkade bra och vi hade fått till ett första kanonåk där vi hade ledning med 4 sekunder till närmsta bil Mats Lundahl Bmw M3:an.
Tyvärr var det stora entreprenaddäcken till bekymmer för de förare som körde för nära o dessa blev då som uppkörningsramper och både Therese Lennartssons och Jörgen Lundgrens fina oplar såg inte såg vackra ut efter deras rullningar vid dessa hinder och det blev också långa uppehåll för bärgning av dessa bilar.
Nu till andra åket efter middag och med 4 sekunder till godo drog vi iväg. Vid vändningen längst bort på banan så kom vi fel i växlarna och missade lite vid acceleration. Vi kom nu fram till sista chikanen på raksträckan och en hård inbromsning och då plötsligt ställer sig bilen på tvären och vi glider ner i diket på vänster sida med en snabb korrigering men jag fick köra rakt igenom väg bommen i chikanen som följd. Högerkurvan där efter blev det lite hej och hå och vi hade fått punktering på vänster bakdäck. Nu kunde vi inte köra särskilt fort mer men vi tog oss i mål med väldigt dålig tid.
Loppet var kört eller?
Nej kanske kan vi ta 2:a platsen i 4WD klassen om vi gör ett perfekt åk.
Vi bytte däck till kumho och drog iväg i tredje åket och försökte att putsa till detta åk men tyvärr så kom inte däcken upp i rätt temperatur och greppet blev lite sämre så vi körde mot en kon på banan och fick 5 sekunders tillägg.
Vi slutade på 12:e plats totalt och Mitsubishi föraren Tommy Nilsson körde in på en 2:a plats totalt
och drog ifrån i DM-serien som han leder. Totalsegern gick till Mats Lundahl i Bmw M3. Grattis!
Nu blev det några kvällar för oss i garaget och lite service med gummiklubba och vaxburken m.m.
Fälgen är på renovering och en ny backspegel är monterad.
Vi ses i C4 Specialen i Kristianstad söndagen den 23/8 och hoppas att allt nu skall funka.
Trelleborgs MK – Österlen Sprinten
Nu var det dags för kvälllsrace på rallycross banan i Tomelilla och en härlig sommarkväll men lite blåsigt men med uppehåll från regn och det var 70 startande ekipage.
Vi såg att förra årets tävling gick att köra på breda finmönstrade däck då banan packades till och blev hård som asfalt. Vi preparerade väghållning och fjädringen efter detta men valde att köra på Kuhmos grusdäck med halvslitet mönster och fick då byta till en mindre bromsskiva fram 305 mm.
Vår klass med 4-hjulsdrivna bilar startade sist och visade nu att dessa 4 hjulsdrivna bilarna var snabbast på den kuperade banan.
Peter Nilsson i den gröna Mitsubishi var 1,5 sekunder snabbare än oss och Ingvar Andersson i sin blåa Subaru i första åket.Alla tre körningarna gick bra, men med en missad växling och ett yvigt spårval över Sjöbo backen kunde gjort att vår totaltid kunde blivit kanske lite bättre.
Ingvar Andersson fick bryta med trasigt framvagn och tredje plasten gick nu till Hägg & Company som också kör Subaru.Det blev ännu en pallplats för oss som team total 2:a på Österlen Sprinten. Nu väntar som vi på en fullträff där vi står överst på podiet.
Väl hemma när jag skulle byta bromsskiva för nästa asfalttävling visade sig att jag hade monterat 1st bromskloss fram och bak, jag klagade på bromsarna i tävlingen och min kartläsare Anders tyckte att jag skulle bromsa lite senare, där gick kanske ytterligare lite tid till spillo.
Bilen är nu ombyggd och injusterad för nästa asfalt race i Örkelljunga söndagen den 16/8.Men nu skall vi först ha lite semester och kanske har min motortrimmare ”HighSpeed” någon nyhet så vi kan uppdatera eller kanske kommer vi på något nytt angående väghållningen från Öhlins.
Ha en fin sommar önskar Lars och Anders och vårt rallyteam.
Ps! Grattis Peter Nilsson till första totalsegern.
LUNDS AC – Bravida-Prenad-Sprinten 2015-06-28
Starten av 2015 års säsong för oss blev framflyttad till Lunds AC Bravida-Prenad-Sprinten som gick av stapeln den 28/6 på Ljungbyheds racingbana.
Vi hade väntat på detta ögonblick länge då vi rullade sista tävlingen i Trelleborg 30/8 2014. Efter en lång höst o vinter i garaget stod åter Forden redo för tävling 10 månader senare.Vi kände oss lite ringrostiga men känslan var rätt och väldigt snart stod turbon visaren på 2,0 bar och responssystemet sköt härliga knallar i det rostfria 3 tums avgassystem igen.
Yokohama däcken var hala till början och det var lite hej och hå men däcken blev snabbt varma och vi fick bra fäste efter 1:a varvet.Efter 3-5 varv på den knixiga gamla landningsbanan hade vi kört in på en 3:e plats tillsvidare. Två liknade runder till återstod. Alla försökte här att förbättra tiderna och finslipa körningen.Vi fick ett kraftigt kast på bilen då jag försökte att bromsa in hårt och sent på raksträckan framför publiken. Bakhjulen låstes upp, men jag räddade situationen och kunde fortsätta till mål och hade i tredje åket fått in bra flyt i körningen. Vi närmade oss 2:a platsen i rallyt på Mats Lundahl i den ilskna BMW M3:an som tappade kontrollen strax före mål. Men han klarade 2:a platsen med 0,5 sekunder.
Vinnare för dagen var paret Grybb i sin grymt starka Opel Ascona med 2,4 liters motor och kraftigt vinklade framhjul.
- Rolf Grubb 1: GR H
- Mats Lundahl 2: GR H
- Lars Östring 1:a 4WD
Rallybilen är på gång igen för nya utmaningar.
Efter antal hundra timmar med skruvande och meckande så är rallybilen på gång igen och börjar bli klar för ny rallysäsong.
Efter byte av dörrar, motorhuv och framruta samt riktning och lagning av karossen fick lackeringsverkstaden ta över och vi valde en ny färgsättning detta året.
Motorn har fått en total översyn och renovering av topplock, kamaxlar, K-drev, styrningar, lyftare, dubbel fjädrar och nya jänkeventiler. Det har också blivit lite fin putsning i kanalerna och insug. Vi hoppas att detta skall ge extra power i bromsbänken.
Ljungbyhed Sprinten
Ett jättefint arrangemang anordnat av Lunds MK med klara och mjuka tydliga banmarkeringar som vi har efterfrågat länge (inga betongsuggor eller stor stenar eller liknade farliga hinder).
Full attack med asfaltracern men efter ett varv trycktes EGR-ventil bort från sitt fäste i motorn. Motorn tappade direkt kraft och inget turbo tryck fanns kvar och vi tappade mycket tid på första sträckan.
En provisorisk lagning åstadkommit i serviceteamet med gummislang karosseri skruvar stål tråd och slangklämmor samt en skruvmejsel som sitta i klämma i resterande tävling.
Ett litet läckage och tre hekto turbotryck fattades men vi körde ganska jämna tider med övriga snabba A- förare trots problem med ERG-ventilen.
Dagens vinnare Joakim Grahn med Focus WRC stod i en klass för sig själv och vann hela tävlingen.
Tävlingen blev mycket bra för att vädergudarna hade tagit semester för det var uppehållsväder och torrt och fint på banan.
Färs & Frosta Specialen i Eslöv
Denna tävling flöt på utan några mekaniska problem med asfaltsträckor ifrån Trolleholm till Eslövs industriområden lyckas vi trots många handbromsväningar att hänga med i toppstriden och
Vi slutade på en total 2:a plats samt total segern gick till Opel Ascona föraren Rolf Grybb.
Österlen Sprinten – Svampabanan
Efter fjolårets kraftig uppkörda banan vågade vi ej behålla asfaltfjädringen så vi byggde om bilens fjädring och höjde bilen 50 mm.
Byte till grusbromsar och Kumho grusdäck och vi startade i slutet av startfältet och kom knappt ett var vid sjöbo backen där vi kände att drivningen på bilen släppte till viss del och vi stannade.
Det visade sig att drivaxeln höge fram hade släppt och blivit för kort vid hoppet.
Vrålmeck i depån där jag själv lyckades att tappa kulorna i drivknuten och fick börja om att laga drivknuten ett kletigt jobb med svart grafitfett enda upp till armhålorna.
Goda råd fick jag av tekniker Book som tydligen hade god erfarenhet av dessa problemen.
En komplett nyservad drivaxel monterades på bilen men vi han inte ut till 2:a omgången i tid.
Vi körde endast test race i tredje omgången, men samma fenomen uppstod så vi bryta tävlingen och vi fick trösta oss med dom goda korvarna som Drutten´s Rallyteam bjöd oss på.
Med facit i hand skulle vi behålla asfaltfjädringen på vår rallybil då banan blev hårt packad och gruset var som asfalt.
Bra preparerad bana av arrangörerna denna värma sommarkväll som bjöd på 30 graders värme och solsken.
Vi håller lite semester just nu och ändrar bilen till nästa tävling som troligen blir Skyttesvängen i Örkelljunga.
Östrings Rallyteam önskar alla en skön sommar.
Tunning av Ford Escort Cosworth WRC x4 i Tun.
Vecka 33 på måndags kväll 20:00 exakt bar det väg till HighSpeed Racing i Tun.
Han jobbar för det mesta alltid natt i sin verkstad så jag anlände till Tun exakt vid 24:00 tiden på hans garage uppfart. Vi diskuterade och planerade för morgondagens arbete och jag parkerade Cosworthen i bromshallen inför morgondagens kontroll och bromstester samt kontroll av motorn hur den mådde.
Tisdagen började vi med att starta upp och varmköra racern med 17 tums fälgar och svennedäck
på och sen vaknade motorn till och efter några repor fick vi ett skapligt diagram.
Diagrammet visade 321HK och vridmomentet var 496nm. Nu skulle det trimmas på allvar.
På agendan var först dags för byte av insugningskamaxel som gällde först.
Allt gick bra och smidigt samt att vi körde in kammen på 20 minuter.
Nu var det dags för mappning av hela baletten och det gav faktiskt till slut bättre effekt hela vägen och faktiskt bättre vridmoment som vi hade önskat sen tidigare.
Resultatet blev följande på värdena 336 HK och vridmomentet låg på 516 Nm
Och det känns bra för oss.
Nu skulle vi programmera in responssystemet och detta gick inte helt problemfritt då den gamla tomgångsventilen inte stängde av och bilen skenade iväg själv trots att jag släppt foten ifrån gaspedalen och slagit av responssystemet. Efter många felsökningar visade sig att det blev kvar turbotryck i röret och ventilen stod kvar öppen.
Men efter lite överläggningar så löste vi problemet och nu funkar allt till belåtenhet.
Hemfärden ifrån Tun blev på småtimmarna när det var lugnt i trafiken och jag anlände till Billesholm vid 05:00 på fredags morgonen och jag var både trött och slut efter körningen ifrån Tun.
Men kaffe gör stora underverk och jag tog några stora koppar för att vakna till lite.
Hela processen tog 3 hela dagar inklusive studiobesök på GIK-Turbocenter och övernattning på HighSpeed Hotel med Thai massage och en god flaska äpplecider ifrån Kivik.
Östrings Rallyteam 2014
Skyttesvängen 17 Augusti
Nu bar färden till Örkelljunga och rallytävlingen Skyttesvängen som anordnas av SMK Örkelljunga en rallysprint med 3 varv på asfalt på industriområde vid Peab i Örkelljunga och dess närhet. 60-talet startande ekipage stod inför valet att köra på regn eller torrdäck efter morgonens regnskurar.
Vi behöll regndäcken på hela dagen och vi körde till oss tio i topp -5 placering.
Men jag snuddade en kon på banan i en chikan och fick 5 sekunders tillägg, Joakim Kristiansson i sin smidiga Opel Corsa drog det längsta strået före Mats Lundahl med sin BMW M3:a och sen så kom Mats Andersson med sin proton.
Till andra åket så ökade vi farten med cirka 7 sekunder då det torkade upp lite på banan och man kunde köra lite fortare. Men tyvärr hängde sig växellådan i 3:an för mig en stund men jag fick loss den till nästa kurva igen. Vi låg på nu starkt på en 5 plats totalt men tyvärr till finalåket så kom det mer regn och nu blev det ännu halare igen.
Starten dröjde något och responssystemet höjde nog tempraturen lite väl mycket för i tändstiftetsotade igen direkt i starten och bilen gick ej att köra med full attack då tändstiftet missade på högt varv.
Jag fick växla tidigt men kom i mål i med hygglig tid trots problemet med tändstiftet.
Vi slutade på en hygglig sjätte placering totalt i tävlingen, men det räckte till en klass seger för 4 WD.
Både Sune Larsson i Mitsubishin och jag tyckte det var obehagligt att köra rally på den smala cykelstigen på högsta växeln i 180 km med fullt turbotryck och det var inte konstigt alls att det resulterade i att en lyckstolpe vid cykelstigen fick sig en riktig rejäl törn av ett ekipage och sen liknade lyckstolpen som ett z efter den smällen.
Ett spännande race där Mats Andersson och Jocke slutade på samma tid, men segern gick till Joakim Kristiansson på bästa 1:a sträcktid. Grattis ifrån Östrings Rallyteam. Vi ses i Trelleborg och Vikingadansen söndagen den 31/9.
Östrings Rallyteam
Lars Ö och Anders L
Vikingadansen Trelleborgs MK 2014-08-31
Vilket väder! Regn och hagel och kraftiga blixtrar över hela nejden mötte oss vid morgonens transport till tävlingen.
Kan vi köra i detta väder?
Men vädret stabiliserade sig och snart var vi igång, Men banan var fortfarande blöt men på väg att börja torka upp efter all regn som hade kommit under morgonen. Vi valde torrdäck i sista sekunden.
Starten gick och första varvet vart lite halt och slirigt på banan men när däcken blev varma gick det riktigt bra och vi körde i kapp framförvarande bil och han lämnade plats för omkörning och vi kom i mål med fjärde bästa tid.
En mindre justering gjordes på bakstötdämparna på vår rallybil innan andra loppet började för oss.
Andra omgången startade direkt och snart vi stod vi på startlinjen igen och nu var det 100 procent torrt på banan. Men några regndroppar började synas igen på vindrutan på rallybilen. Starten gick, här skulle nu åkas fort och däcken greppade bra och vi for fram bland Trelleborgs industritomter fram till vägen som delats med betongväggar. Här var lite smalt och kurva 2 kantades med 2 stora lastbils-metall-flak i ytterkurvan och 2st travar med 3st lastbilsdäck på innerkurvan.
Jag styrde till höger och däcket gick utanför skärmkanten och högg tag i däcktraven och klättrade upp och bilen voltade runt mitt på asfaltbanan och stannade på andra varvet ute på åkern sidan om banan och några hårda dunsar fick vi allt efter denna luftfärd.
Funktionärer och åskådare var snabbt på plats och frågade om allt var bra med oss.
Jag kom ut genom fönsterhålet i dörren ganska snart men Anders blev rejält chockad men han var vid medvetande och vi hjälpte han ut ur bilen på samma håll som jag tog mig ut.
Bilen var hårt slagen men vi var ej skadade och vi kunde traska tillbaka till högkvarteret och Anders fick vila sig en stund då han hade minnesluckor och kände sig yr.
Grejorna packades in i servicebilen och vi hämtade släpet till rallybilen. Forden som stod ute på åkern, startade ej så vi fick hjälp av en lastbil med kran som lyfte bilen upp på släpet och vi for hemåt.
Väl hemma i garaget konstaterades förödelsen på motorns kamdrev att det hade slått i vägen och rensat kuggarna på kamremmen som krökt många ventiler i motorn. Ett fjäderben är krökt och ¾ av karossen är demolerad så vi har lång tid nu i garaget för att rätta till allt detta med rallybilen.
Östrings Rallyteam