21 december, 2024

Östrings Rallyteam

Rallysida ifrån Billesholm

Vikingadansen Trelleborgs MK 2014-08-31

Vilket väder! Regn och hagel och kraftiga blixtrar över hela nejden mötte oss vid morgonens transport till tävlingen.

Kan vi köra i detta väder?

Men vädret stabiliserade sig och snart var vi igång, Men banan var fortfarande blöt men på väg att börja torka upp efter all regn som hade kommit under morgonen. Vi valde torrdäck i sista sekunden.

Starten gick och första varvet vart lite halt och slirigt på banan men när däcken blev varma gick det riktigt bra och vi körde i kapp framförvarande bil och han lämnade plats för omkörning och vi kom i mål med fjärde bästa tid.

En mindre justering gjordes på bakstötdämparna på vår rallybil innan andra loppet började för oss.

Andra omgången startade direkt och snart vi stod vi på startlinjen igen och nu var det 100 procent torrt på banan. Men några regndroppar började synas igen på vindrutan på rallybilen. Starten gick, här skulle nu åkas fort och däcken greppade bra och vi for fram bland Trelleborgs industritomter fram till vägen som delats med betongväggar. Här var lite smalt och kurva 2 kantades med 2 stora lastbils-metall-flak i ytterkurvan och 2st travar med 3st lastbilsdäck på innerkurvan.

Jag styrde till höger och däcket gick utanför skärmkanten och högg tag i däcktraven och klättrade upp och bilen voltade runt mitt på asfaltbanan och stannade på andra varvet ute på åkern sidan om banan och några hårda dunsar fick vi allt efter denna luftfärd.

Funktionärer och åskådare var snabbt på plats och frågade om allt var bra med oss.

Jag kom ut genom fönsterhålet i dörren ganska snart men Anders blev rejält chockad men han var vid medvetande och vi hjälpte han ut ur bilen på samma håll som jag tog mig ut.

Bilen var hårt slagen men vi var ej skadade och vi kunde traska tillbaka till högkvarteret och Anders fick vila sig en stund då han hade minnesluckor och kände sig yr.

Grejorna packades in i servicebilen och vi hämtade släpet till rallybilen. Forden som stod ute på åkern, startade ej så vi fick hjälp av en lastbil med kran som lyfte bilen upp på släpet och vi for hemåt.

Väl hemma i garaget konstaterades förödelsen på motorns kamdrev att det hade slått i vägen och rensat kuggarna på kamremmen som krökt många ventiler i motorn. Ett fjäderben är krökt och ¾ av karossen är demolerad så vi har lång tid nu i garaget för att rätta till allt detta med rallybilen.

About Author